Subscribe News Feed Subscribe Comments

kita juga manusia

"Suatu bangsa tidak akan maju, sebelum ada di antara bangsa itu segolongan yg suka berkorban untuk kepentingan bangsanya"


Sekarang kita memasuki zaman di mana banyak orang menyedari perlunya menghadapkan diri kepada Allah. Banyak dai'e yang lahir bak cendawan di musim hujan. Oleh kerana itu, mereka memerlukan orang yang mampu menunjukkan berbagai kesalahan mereka dan mengingatkan mereka dari penyimpangan. Petunjuk inilah yang akan menghindarkan mereka dari penyimpangan hingga mereka dapat memberikan pencerahan kepada masyarakat (objek dakwah).


Hari ini masalah dai'e lebih kompleks. Para dai'e menjalankan dakwahnya dengan pelbagai cara. Pertanyaan yang diajukan kepada mereka lebih rumit dan memerlukan metode pendekatan. Hal ini membuatkan para dai'e menghabiskan malam mereka dengan berfikir dan belajar lebih giat kerana mereka harus serius menjalankan dakwah.


Kita membutuhkan para dai'e yang mampu berbicara dengan jelas dan tidak menyebarkan keraguan. Kita membutuhkan para dai'e yang mampu berbahas pelbagai masalah dengan teliti dan mendalam, bukan mereka yang hanya mampu menyampaikan materi dakwah dengan ilmu yang tidak memadai. Kita membutuhkan para dai'e yang mampu menemukan substansi dari segala sesuatu, tidak hanya terpaku pada aspek parsial. Mereka harus mampu memperbaiki pelbagai perilaku keliru. Mereka harus mampu membentuk kemampuan masyarakat berbuat baik. Yang diperlukan bukan hanya para dai'e yang pandai berwacana.,..


Sumber: Dai'e juga manusia (Muhammad Abduh)

0 comments:

 
TNB