Subscribe News Feed Subscribe Comments

bila hati dirudung sedih

assalamualaikum wbt.

banyak betul habuk. nak lap-lap sikitlah habuk sawang segala. heh. segala yang ada di dunia ini adalah milik Allah. seeeeemuanya! termasuk ilham. ilham yang ada ini jika Allah nak bagi, macam air mengalir ia mengalir..jrusssshh... okay, untuk elakkan dari mengarut-karut. saya nak kongsi sesuatu di sini.

sejak kebelakangan ini. dalam beberapa minggu ini. banyak sangat perkara berlaku. bayi dibuang. bayi dibakar di tong sampah. bayi disepak terajang hingga mati. nau'zubillah. sedih sangat-sangat. manusia apabila dikuasai nafsu. boleh buat pelbagai lagi teruk dari itu

tapi...

siapa kita untuk menghakimi. hanya Allah. yang kita boleh buat. mendoakan mereka peroleh hidayah. teringat kisah umar al khatab yang ketika jahiliyahnya membunuh anak perempuannya. tapi setelah kembali kepada islam. dia adalah khalifah dan di antara sahabat yang hebat di samping rasulullah. siapa tahu. Allah yang memegang hati setiap manusia. makanya kita sebagai manusia biasa, tiada layaknya menjadi judgmental.

sedangkan Allah sendiri menghakimi hamba bila nyawa telah dicabut. siapalah manusia untuk menghakimi manusia lain ketika hayatnya ye tak?

makanya bila sedih-sedih cuba lihat dunia luar yang lebih teruk dari kita. itulah bila nampak dunia sendiri je. tak tengok luar kotak nampak diri sendiri lah dugaan yang paing teruk. buat malu je. T___T nak kongsi satu kata-kata

jika engkau mengahadapi dunia dengan jiwa lapang, engkau akan memperoleh banyak kegembiraan yang semakin lama semakin bertambah, semakin luas duka dunia yang makin mengecil dan menyempit. engkau harus tahu bahawa bila duniamu terasa sempit, sebenarnya jiwamu yang sempit bukan dunianya,

(ar rafi'i, wahyul qalam, 1/50)

hmmm.. buka minda dan hati, lihat dunia luar. semoga Allah tenangkan hati kita semua. nak sangat-sangat hati tenang. naaaaaaaaak sangat masuk syurga, sebab dekat syurga hati tenang je. takde sedih-sedih kan.

wallahua'lam

p/s: sebenarnya ingat nak kongsi pasal lain. lain pula yang ditulis. heh :) nantilah tulis lagi banyak2 insyaALLAH.

6 comments:

mayo said...

jazakillah cekodok pisang..
la tahzan..

Al-Tuah Al-Shahab said...

salam,
kenapa perlu bersedih, menyesali sudah,
pastu buat corrections segera,
settlekan prob2 yg ada

p/s: lagu UNIC - Satu tekad ni mmg best, lama xdgr

imanDsoul said...

stuju ngn EN. tuah

settlekan prob!

bukan larikan diri

p/s:nk masuk syurga gak..x sabar nak jumpa org2 yg hebat di sana

Hazwani said...
This comment has been removed by the author.
Hazwani said...

salam.

entry tersasar adalah biasa kpd semua blogger di dunia :)

kadangkala melarikan diri daripada masalah juga adalah satu solution awal, atau lebih kurang macam proses menenangkan diri.

after all pun, kalau hidup takde masalah akan rasa mcm kita pula yg 'bermasalah'. salam ziarah

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT

 
TNB