Subscribe News Feed Subscribe Comments

duduk

assalamualaikum wbt pemilik hati sekelian!

melihatkan cekodok pisang sudah semakin sepi, saya rasa sayu sedikit. semuanya sedang menghadapi peperangan besar sekarang ini iaitu exam. wah2... jia you semua!!!

tapi tak apa. sy nak berkongsi satu ayat. sebenarnya refresh satu ayat yang betul-betul beri kesan kepada sy sekarang. iaitu ayat ini:

Tidaklah sama antara mukmin yang duduk (yang tidak ikut berperang) yang tidak mempunyai 'uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk satu derajat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (surga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar
(yaitu) beberapa derajat dari pada-Nya, ampunan serta rahmat. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

An-Nisa':95-96
sebenarnya, kita adalah apa yang kita fikirkan. kalau minset kita macam itu, kita akan jadi camtu.

kita takkan naik kalau tak paksa diri

masa sangat berguna untuk meningkatkan keimanan kita

bila jadi orang yang duduk, kita akan selesa duduk

buah kepada ilmu, amal. ilmu--> buat!

Allah melebihkan orang yang pergi berjihad daripada duduk. melalui ayat ini pun dapat kita lihat Allah tak kata pun Allah tak suka orang yang duduk dan sebagainya. tapi Allah gunakan ayat nasihat yang lembut sebegitu. struktur ayat pun dah cantik. ini kan pula isinya.

dalam kita sedang menghadapi apa jua cabaran. kita perlu ingat yang dakwah ini sentiasa berjalan walaupun kita sedang duduk. hmm...

tapi ingat yang adakah kita mahu berada di antara orang yang berada dalam kenaikan islam itu. sedang terfikir sebaik-baiknya. duduk itu bukan bererti kita duduk bergoyang kaki. duduk maksudnya kita berhenti dari menjalankan gerak dakwah.

apa jua cabaran yang kita hadapi, ingat yang Allah sentiasa ada. ingat ayat ini cukup buat kita lega sikit.

"Wahai orang2 yang beriman! jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." [muhammad:7]


yakin apa yang dibawa. belajar untuk dakwah.
*refresh semua*

analogi pen. cheesecake mungkin lebih tere tentang analogi ini :p

makanya, kita boleh! semua orang boleh kalau mindset kate boleh. makanya. jangan risau semua. (tetiba tulis dengan penuh perasaan)

apa pun, semoga thabat semua!
semoga Allah berkati masa kita semua.
jangan lupa doa.

salam sayang
 
TNB